Avrupa endüstrisinin regülasyonlar ve inovasyon eksikliği altında zorlandığı, eski verimliliğini kaybetmeye başladığı dile getiriliyor. Almanya özelinde, otomobil sektörünün artık rakiplerinde olduğu gibi etkili olamadığı ve pazarın giderek Çin’e kaydığına dair endişeler artarken, bu konuya ilişkin kayda değer bir gelişme yaşandı.
ÖNCE İŞTEN ÇIKARMA, ŞİMDİ FABRİKA KAPATMA
Çinli otomobil üreticileriyle yaşanan rekabet, Avrupa pazarındaki düşüş gösteren talep ve elektrikli araçların beklenen hızda benimsenmemesi gibi sıkıntılara karşı tedbirler alan Volkswagen, 2024 yılı itibarıyla Almanya’da 35 bin çalışanını işten çıkaracak ve üretim kapasitesini azaltmak için iş konseyi ve sendika ile mutabakata vardı. Bu anlaşma çerçevesinde, Saksonya’nın başkenti Dresden’de Volkswagen’in otomobil üretimi bu yılın sonuna kadar durdurulacak. Böylelikle şirket, 88 yıllık tarihinin ilk örneği olarak Almanya’daki bir üretim tesisini kapatmış olacak.
ABD TARİFELERİ DE YÜK OLDU
Dresden fabrikasının kapanmasının nedenleri arasında zayıf Çin satışları, Avrupa’daki talep daralması ve ABD gümrük vergilerinin bu ülkeye yapılan satışları üzerindeki baskısının etkisi göz önünde bulunduruluyor. Şirketin, önümüzdeki 5 yıl içinde yaklaşık 160 milyar Euro tutarında yatırımları finanse etme ihtiyacı bulunuyor. Volkswagen’in Dresden fabrikası, 2002 yılında üretime başladıktan sonra 200 binin altında araç üretti. Bu tesis, başlangıçta firma yeteneklerini sergileyen bir “amiral gemisi” olarak tanımlanmıştı. Burada ilk olarak Phaeton ve ardından ID.3 modelleri üretildi ama her iki model de şirketin genel başarısına önemli bir katkıda bulunamadı.
ALMAN BÜROKRASİSİNDE HAYATTA KALMAK
Bu fabrikanın kapatılması, Volkswagen’in Çin’deki yoğun rekabet, ABD gümrük vergileri, Almanya’daki aşırı bürokrasi ve yüksek enerji maliyetleri gibi zorluklar içerisinde hayatta kalma çabası olarak değerlendiriliyor. Aynı zamanda, geniş çalışan hakları ve benzeri görülmemiş bir iç bürokrasi ile mücadele ederken yapılan bu adım dikkat çekiyor.