
ULAŞTIRMA VE ALTYAPI BAKANI URALoĞLU’NUN KONUŞMASI
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Sarıyer-Kilyos Tüneli TBM Makinası Hizmete Başlatma Töreni’nde yer aldı. Törende açıklama yapan Bakan Uraloğlu, “Türkiye’nin coğrafyası, zengin bir çeşitliliğe sahip olsa da ağırlıklı olarak dağlık arazilerin olması inşaat sektörü için hem bir zorluk hem de yenilikçi çözümlerin geliştirilmesini zorunlu kılan bir durumdur. Dağlık bölgelerde inşaat yapmak, düz arazilere kıyasla daha yüksek maliyetli ve zaman alıcı bir süreçtir. Zemin etütlerinin daha detaylı yapılması, patlatma ve kazı işlerinin daha titizlikle yürütülmesi, ayrıca ulaşımın zor olması gibi faktörler, projelerin maliyetini artırmaktadır; ancak Türkiye’nin büyüyen ekonomisi ve gelişen şehirleşme, bu zorluklara rağmen inşaat faaliyetlerinin devam etmesini gerektirmektedir. Bu noktada, tünellerin TBM yani Tünel Açma Makineleri ile mekanik olarak kazılması yönteminin önemi daha da artmaktadır. TBM, özellikle yerleşim yerlerinde uzun tünellerin kazılmasında kullanılan son derece etkili bir teknolojidir” ifadelerini kullandı.
MÜHENDİSLİK HARİKALARI VE GÜNÜ
Bakan Uraloğlu, “Ülkemiz coğrafyası, pek çok mühendislik harikasına ev sahipliği yapmaktadır” diyerek Marmaray, Avrasya Tüneli ve Yavuz Sultan Selim Köprüsü gibi projelerin üstün mühendislik teknikleriyle Türkiye’nin sembol projeleri arasında yer aldığını belirtti. “Bilindiği üzere dün Dünya Mühendisler Günü’ydü. Bu vesileyle ülkemizin yarınlarını şekillendiren tüm meslektaşlarımın mühendisler gününü tekrardan kutluyorum. Mühendislerimiz, bilimsel bilgiyi pratik çözümlere dönüştürerek insanlığın yaşam kalitesini artıran, teknolojik gelişmeleri hayata geçiren ve dünyayı dönüştüren kişilerdir. Ülkemizin topografik yapısı, özellikle ulaşım ve altyapı projelerinde ciddi zorluklar oluştururken, aynı zamanda mühendislik alanında da önemli bir deneyim zemini sunmaktadır.”
PROJELERİN ÖNEMİ VE GELİŞİMİ
Cumhurbaşkanının liderliğinde AK Parti Hükümetleri döneminde yapılan projeler arasında Marmaray, Avrasya Tüneli ve Yavuz Sultan Selim Köprüsü’ne dikkat çeken Uraloğlu, “Yine 2023 metrelik orta açıklığı ile dünyanın en uzun orta açıklıklı asma köprüsü unvanına sahip 1915 Çanakkale Köprümüz bir başka mühendislik harikasıdır. 8 adet orta ve 2 adet kenar ayak üzerinde inşa edilen en yüksek ayaklı ve en uzun dengeli konsol köprüsü Eğiste Hadimi Viyadüğü, Türk mühendislerimizin baş yapıtlarındandır. Tutma ve itme sürme çelik ortotropik kutu kesitli olarak dünyada yapımı tamamlanan ilk köprü olan Bitlis Çayı Viyadüğü, Türk mühendislerimizin tasarım eseridir. Gayrettepe-İstanbul Havalimanı Metro Hattımız, yapım aşamasından, elektrifikasyon ve sinyalizasyon aşamasına kadar her şeyi Türk teknik ve mühendisliğinin ürünüdür” dedi.
Uraloğlu, ayrıca Türkiye’nin ve Avrupa’nın en uzun, dünyanın üçüncü en uzun çift tüp karayolu tüneli olan Zigana Tüneli ile Türkiye’yi Kafkaslar’a bağlayan Pirinkayalar Tüneli ve Rize’nin 70 yıllık hayali Salarha Tüneli gibi projelerde Türk mühendislerinin ve işçilerinin büyük katkıları olduğunu belirtti. Sonuç olarak, ülkemizin zorlu coğrafyasının, yenilikçi ve büyük projelerle inşaat alanında gelişim sağladığını vurguladı. Bugün, müteahhitlik firmalarının yurt içinde ve yurt dışında inşa ettiği yapılar, ülkemizi mühendislik ihraç eder seviyeye yükseltti.