
Taksi plakası fiyatları yatırım araçlarının gerisinde kaldı. Son 3 yıldır 6 milyon lira civarında seyreden taksi plakası son aylarda 9 milyon liraya ulaştı. 14 Ekim 2022’de altının gram fiyatı 1000 lira iken, bugün serbest piyasada 5700 lira seviyelerine yükseldi. Üç yıl önce plakaya 6 milyon lira veren biri, o dönemde altın almış olsa 6 kilo altın almış olacaktı ve bu miktar bugünün parasıyla 34.2 milyon lira edecek. Oysa taksi plakası şu an sadece 9 milyon lira seviyesinde kiralaması yasal olmasa da yaklaşık 50 bin liraya kiraya veriliyor.
PLAKA DEVİRLERİNDE VERGİ OYUNU
Taksi plakası satışında alıcı, satış bedelinin yüzde 3’ünü noter satışında ödemek zorunda kalıyor. Ancak galericiler, bu durumu suiistimal ederek, elden ödeme yapıyor ve plaka fiyatını noter satışında 4 milyon lira gösterip, 9 milyon 295 bin liraya satıyor.
SMS’LE AÇIKÇA PLAKA DEĞERİNİN DÜŞÜK GÖSTERİLECEĞİ BELİRTİLİYOR
Noter satışı 4 milyon lira üstünden yapılırsa, harç 120 bin lira olurken 9 milyon 295 bin lira gösterildiğinde ise harç 278 bin 850 lira oluyor. Böylece 158 bin liralık noter satış harcı yasa dışı olarak ödenmemiş oluyor. Galericiler, bu durumu SMS ile yaymakta. “Noter: 4 milyon TL’den. Noter satışı, oda, sicil, vergi dairesi kaydı, muamele ve trafik tescili kayıtları her şey dahil kirada 9 milyon 95 bin lira, hazırda 9 milyon 295 bin lira.” şeklinde bilgilendirmelerde bulunuyorlar.
GERÇEK USULDE VERGİYE GEÇECEKLER
Yılbaşında uygulanacak yeni vergi düzenlemesi nedeniyle taksici esnafında bir endişe oluştu. Basit usulden gerçek usule geçecek ticari taksiler, artan vergi yükü altında kontak açamaz hale gelebilir. Gereken ödeme kaydedici cihazın taksimetrelere entegre edilmesi, yolculuğun bitmesiyle birlikte otomatik olarak fiş kesilmesine ve bu tutarın doğrudan vergiye yansımasına neden olacak.
ŞOFÖRÜN KAZANCININ VERGİSİNİ DE PLAKA SAHİBİ ÖDEYECEK
Taksilerle ilgili düzenlemelerin yetersizliği ve denetim eksiklikleri, uygulama karmaşasına neden oluyor. Taksiler, plaka sahibi, şoför veya galeriden kiralanan kiracı tarafından kullanılabiliyor. Kiralama işlemi, yasal olmasa da rahatsız edici bir şekilde sürdürülüyor. Günümüzde taksinin gelirine yönelik vergiler, kiracı veya şoför olsalar da plaka sahibi tarafından karşılanıyor.
Yeni sisteme geçilince şoförün, kiracının ve plaka sahibinin kazançlarından kesilecek vergilerle ilgili karışıklık çıkması bekleniyor. Taksicilik sektörü otoriteleri, bu konuda görüşmelerde bulunsa da henüz net bir sonuç elde edilemedi.