Tüketici Konfederasyonu (TÜKONFED) Başkanvekili İbrahim Güllü, yaptığı açıklamada sadakat kartlarının işlevlerine dair önemli bilgiler paylaştı. Güllü, bu kartların firmalar ve bankalar tarafından, müşterilerin alışveriş yapmaya devam etmeleri ve hizmetlerden faydalanmalarını sağlamak amacıyla ücretsiz veya ücretli olarak verildiğini hatırlattı. Market, akaryakıt, giyim ve ulaşım gibi çeşitli alanlarda geçerli olan bu kartların, sundukları ödül ve indirimlerle tüketicilere cazip hale getirildiğinin altını çizen Güllü, tüketicilerin yıl sonunda firmaların kazandıkları para puanlarını sıfırlama gibi uygulamalarını bilmemesi durumunda mağduriyet yaşayabileceklerini ifade etti. “Tüketiciler, puanlarını kontrol ederek ihtiyaçları doğrultusunda, yılın son gününü beklemeden kullanmalıdır.”
BİLGİLENDİRME YAPILMADIYSA PUANLAR SİLİNMEZ
Güllü, bazı firmaların tüketicileri bilgilendirerek para puanlarını yıl sonu olmadan kullanmalarını sağlasa da birçok firmanın bu uyarıyı gerçekleştirmediğini belirtti. “Bazı firmalar, tüketicilerini hem mağdur etmemek hem de alışverişe teşvik etmek için kısa mesaj veya e-posta ile bilgilendirme yapıyor,” diyen Güllü, müşterilere yapılan ihbarların geçerliliği hakkında şu açıklamayı yaptı: “Para puanlar, miller ya da alışveriş imkanı sağlayan puanların silineceği yönünde yapılan ihbarlar geçerli değildir. Borçlar kanununa göre alacaklarla ilgili haklar 10 yıl boyunca yürürlükte kalır. Eğer tüketici, kampanya sürecine dahil olurken veya kartı alırken ‘bu tarihten önce kullanmazsanız haklarınız silinecek’ şeklinde bir bilgilendirme yapılmamışsa bu karar tek taraflıdır ve hukuki bir geçerliliği yoktur. Bu nedenle, söz konusu puanların tek taraflı silinmesi hukuka aykırı olur.”
TÜKETİCİ HAKLARI VE BİLGİLENDİRME
Güllü, tüketicinin kampanyaya dahil olunurken ve kart verirken gerekli şekilde bilgilendirildiği takdirde, puanların silinmesi sürecinin gerçekleşebileceğine dikkat çekti. “Ancak, firmaların makul bir süre önceden tüketicilere puanlarının ne zaman silineceğini açıkça bildirmeleri gerekiyor.” dedi. Güllü, “Eğer makul bir süre önce bilgilendirme yapılmadıysa söz konusu para puanları silinmeyecektir. Tüketicinin temel haklarından biri de bilgilendirme hakkıdır.” şeklinde konuştu.
PİYASADA HAK EDİLEN PUANLARIN GEÇERLİLİĞİ
Tüketicilerin yıl sonu gelmeden uğradıkları mağduriyetleri önlemek adına, sadakat kartındaki para puanlarını kullanmalarını öneren Güllü, şunları ekledi: “Kredi kartlarında olduğu gibi sadakat kartlarda da biriken puanların unutulmaması ve kullanılması gerektiğini tavsiye ediyoruz. Bankalar ve firmalar tarafından verilen kartlarda biriken puanlar, tüketicinin kazanılmış hakkıdır ve bunların silinmesi hukuka aykırıdır. Tüketiciler, bu hak ettikleri puanları 10 yıl boyunca kullanabilirler. Hükümetin bilgilendirme yapmadan silinen para puanları için tüketiciler, 2025 yılı itibarıyla 149 bin liraya kadar olan miktarlarda tüketici hakem heyetlerine ücretsiz başvuru yapabilirler.”