YÜKSEK KOMİSYONLAR RESTORANLARI BOYKOT ETMEYE ZORLUYOR
Yüksek komisyon oranları restoran sektörü için ciddi bir tehdit haline geliyor. Restoran sahipleri, özellikle yüzde 40’lara kadar ulaşan komisyonlar nedeniyle, online platformları boykot etme kararı almaya hazırlanıyor ve alternatif sistemler geliştirmeyi planlıyor.
YÜKSEK KOMİSYONLAR MENÜ FİYATLARINI ETKİLİYOR
TÜRES Başkanı Ramazan Bingöl, yüksek komisyonların doğrudan menü fiyatlarını etkilediğini ve bu durumun suni bir enflasyon oluşturduğunu aktarıyor. Bingöl, yaptığı bir açıklamada 1.000 TL’lik bir siparişte yüzde 32 oranında (320 TL) komisyon alındığını, üzerine eklenen yüzde 20 KDV’nin (64 TL) ardından işletmelere sadece 616 TL geçtiğini ifade etti. Ayrıca, platformlarda reklamsız veya kampanyasız görünmenin neredeyse imkânsız olduğunu ve dolaylı indirimlerle işletmelerin kazancının daha da azaldığını belirtti.
KÜÇÜK İŞLETMELER ZORDA
Bingöl, 1.000 TL’lik bir siparişe ek olarak uygulanan 100 TL indirimle işletmenin eline 516 TL kaldığını ve bunun dükkan giderlerini bile karşılamadığını söyledi. Esnafın çıkmaza girdiğini vurgulayan Bingöl, küçük ve orta ölçekli işletmelerin ekonomik anlamda büyük zorluklarla karşılaştığını ifade etti. Dengeli bir iş modelinin kurulmadığı sürece birçok işletmenin online platformlarda sürdürülebilir olamayacağını ve bu durumun çözümü için tarafların bir araya gelmesi gerektiğini belirtti.
KENDİ ONLINE PLATFORMLARINI KURUYORLAR
Bingöl, yüksek komisyon sorununa çözüm bulamayan restoranların online platformları boykot edeceğini dile getirerek, TÜRES olarak kendi online platformlarını kurma hazırlığında olduklarını açıkladı. Bu yeni platformda üyelerin sadece yüzde 5-10 oranında komisyon ödeyeceğini belirten Bingöl, komisyonların düşmesi durumunda menü fiyatlarının en az yüzde 10 gerileyeceğini sözlerine ekledi.