
KASIM AYI PERAKENDE SATIŞLARINDA ARTIŞ
Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Sinan Öncel, “Kasım ayı özellikle nakit sıkışıklığı çeken markalarımıza bir nebze de olsa nefes aldırdı. Aralık ayının ikinci yarısının da hareketli geçeceğini öngörüyoruz.” ifadelerini kullandı. BMD’den yapılan açıklamaya göre, organize markalı perakende sektörü, dört aydır süren daralmanın ardından indirim kampanyaları sayesinde kasım ayında adet satışları ve cirolarında artış gösterdi. Sektör, yılbaşı alışverişi ile birlikte aralık ayının ikinci yarısının da canlı geçmesini bekliyor.
AĞUSTOS’DAN İTİBAREN SATIŞLARDA DÜŞÜŞ
BMD Başkanı Sinan Öncel, markaların büyük bir kısmının satışlarının temmuzdan itibaren daralmaya başladığını vurguladı. Temmuz-ekim döneminde adet satışlarının ortalama yüzde 30-40 düştüğünü belirten Öncel, cirolardaki artışın da enflasyonun altında kaldığını kaydetti. Öncel, “Efsane Cuma başta olmak üzere bütün bir aya yayılan indirim kampanyaları nedeniyle kasım ayının hareketli geçeceğini öngörüyorduk. Hemen hemen beklentilerimiz doğrultusunda bir tablo ortaya çıktı. Kasım anketimize katılan üyelerimizin yüzde 67’sinin, yani her üç üyeden ikisinin adet satışı ekim ayına göre arttı. Cirosunda artış beyan eden üyelerimizin oranı ise yüzde 76’ya ulaştı.” dedi. Kategorilere yönelik değerlendirmelerde bulunarak, hazır giyim, ayakkabı ve kozmetik markalarının yaklaşık üçte ikisinin, yeme içme markalarının yarısının adet satışlarını artırdığını ifade etti.
KARTLI HARCAMA VERİLERİ OLUMSUZ TABLOSU
Merkez Bankası verileri de bu durumu destekliyor. Merkez Bankası’na göre kasımda kartlı harcamalar, ekim ayına göre giyim ve ayakkabıda yüzde 44, sağlık ve kozmetikte yüzde 28, yemekte ise yüzde 23 artış gösterdi. Aynı zamanda kasım ayı online satışlarda da hareketli geçti. Üyelerin yüzde 82’si e-ticaret satışlarının arttığını bildirdi. Ancak 2023 ile karşılaştırıldığında, bu yıl 29 Kasım’a denk gelen efsane cumada yalnızca yüzde 60’lık bir kesim adet satışlarında artış bildirdi. Öncel, bu durumu indirimlerin bütün bir aya yayılmasının sonucuna bağlıyor.
KİRA ARTIŞLARINA DİKKAT ÇEKİYOR
Sinan Öncel, organize perakendenin 2025 performansında maliyetlerin ve Türkiye’nin çevresindeki jeopolitik gelişmelerin etkili olacağını belirtti. Olası gelişmelere karşı şimdiden önlemler alınması gerektiğini savunan Öncel, “Özellikle fahiş kira artışlarının önüne geçecek düzenlemenin bir an önce yapılmasının enflasyonla mücadeleye de katkı yapacağını değerlendiriyoruz.” şeklinde konuştu. Ayrıca, bazı mal sahiplerinin yasal düzenlemeyi beklemeden indirim yapmaya başladığını belirtti. Öncel, “Bu işin sürdürülebilir olması için tüm ticari gayrimenkullerden indirim bekliyoruz. Aksi takdirde 2025’te ticari alanlarda ciddi sorunlarla karşı karşıya kalabiliriz.” değerlendirmesinde bulundu.
E-TİCARETTE YENİ VERGİ DÜZENLEMESİNE ELEŞTİRİ
Sinan Öncel, yılbaşı itibarıyla e-ticarette şahıs şirketleri için yüzde 15, limited ve anonim şirketler için yine yüzde 15 oranında stopaj vergisi uygulanmasının büyük bir yanlış olacağını ifade etti. Uygulamanın e-ticaret pazarını küçültmesinden ve enflasyonla mücadeleye zarar vermesinden endişe ettiğini aktardı.