
HURDA ARAÇ TEŞVİKİ VE BEKLENTİLER
Meclis’e sunulan kanun teklifinin kabul edilmesiyle birlikte 25 yaşını aşan araçların hurdaya alınması ve yerine yenilerinin alınması için ÖTV muafiyeti uygulanacak. Piyasanın beklentileri ise pek çok merak konusu. Hurda araç teşviki tek seferlik mi olacak? Eski araçların piyasadan çekilmesi ve yeni araçlara olan talebin artması olası hurda teşvikinin fiyatlar üzerindeki etkileri neler olacak? Geçtiğimiz yılın sonlarına doğru yeniden gündeme gelen hurda araç teşviki, Milliyetçi Hareket Partisi’nden Kayseri Milletvekili İsmail Özdemir ve Kırıkkale Milletvekili Halil Öztürk tarafından Meclis’e sunulmuştu.
ÜRETİM YAPILAN ARAÇLARDA ÖTV MUAFİYETİ
25 yaş ve üzeri araçların yenilenmesi amaçlanan teklifte, aracını dönüşüme verenlerin Türkiye’de üretilmiş yeni araçlar için bir defalığa mahsus ÖTV muafiyeti talep edildi. Bu, eski araçların ekonomiye kazandırılması konusunda önemli bir adım olarak değerlendiriliyor.
ESKİ ARAÇ SAHİPLERİ HURDA TEŞVİKİNİ BEKLİYOR
25 yaş ve üzeri araç sahibi olan birçok vatandaş hurda araç teşviğini bekliyor. Bu bağlamda hurda araç teşvikinin tek seferlik olup olmayacağı, eski araçların piyasadan çekilmesi ve yeni araçlara artan talebin piyasayı nasıl etkileyeceği önemli konular arasında yer alıyor. Hurda araç teşviki ne zaman gerçekleşecek?
PİYASA ANALİZLERİ VE GEÇMİŞ DENEYİMLER
İstanbul Motorlu Araç Satıcıları Derneği (İMAS) Başkanı Hayrettin Ertemel, piyasayı değerlendirdiği konuşmasında şunları söyledi: “Geçmiş yıllarda da hurda teşviki düzenlemesi gerçekleştirilmiş ve süreli olarak belirlenmişti. Yasalaşması halinde, trafikte bulunan araçları gençleştirmek ve yerli üretim araç alımını teşvik etmek gibi konularda faydalı olacaktır. Ancak, sürekli geçerli bir kanun haline gelmesi uzun vadede pazar dinamiklerine bazı etkiler yapabilir.”
PAZARDAKİ DEĞİŞİM VE YERLİ ÜRETİM
Ülkemizde trafik araçlarının %70’inin 5 yaş ve üzerinde olduğunu belirtmekte fayda var. Bu oranın %50’sinden fazlasını 10 yaş ve üzeri araçlar oluşturuyor. Son yıllarda sıfır otomobil satışlarında bir artış gözlemlense de eski otomobiller hâlâ büyük bir yüzde ile öne çıkıyor. Teklif yasalaşırsa kapsama uyan araç satışlarında artış yaşanacak, genel satış adetlerine de olumlu yansıyacaktır. Aynı zamanda eski araçların yenilenmesi ve yerli üretim araç oranının artmasında da fayda sağlanması öngörülüyor.
ALINACAK MODELLER VE FİYAT ÖNGÖRÜLERİ
Teklifte yerli üretim araçların da kapsama alınması planlanıyor. 6 farklı markanın 12 modeli bu kapsama girmekte. Bu modeller arasında Togg T10X, Toyota CH-R, Hyundai Bayon, Hyundai i20, Hyundai i10, Ford Tourneo Custom, Ford E-Transit, Ford Transit, Fiat Fiorino, Fiat Egea Cross, Fiat Egea gibi araçlar yer alıyor.
Fiyatların ne durumda olacağına dair kesin bir yorum yapmak ise ancak kanun yasalaştıktan sonra mümkün olacak; çünkü ÖTV ve KDV teşvikinin kapsamı henüz belirlenmemiş durumda.