
GİRİŞİMCİ METİN ÜNAL’IN YENİ MARKASI
Kastamonulu girişimci Metin Ünal, “çocukluğumuzun kolası” olarak tanımladığı, elmadan üretilen eğşi suyunun 30 yılda bozulmadığını görünce, babaannesinin ismini markalaştırarak üretim yapmaya başladı. Gıda sektöründe faaliyet gösterirken yeni ürün arayışına giren Ünal, eski buzhanelerinde babaannesinden kalma 30 yıllık eğşi suyunu buldu ve yapılan testlerde ürünün bozulmadığını keşfetti. Bunun ardından, yöresine ait bu lezzeti tüm Türkiye ile buluşturmak isteyen Ünal, fabrikalarında “Hüryemez” çeşidi elmadan eğşi suyu üretme kararını aldı. Ünal, babaannesinin adıyla markalaştırdığı bu ürünü Türkiye’nin çeşitli bölgelerine satıyor.
TARİHE YOLCULUK YAPMAK
Metin Ünal, beş kuşaktır helva ve şekerleme ürünleri üreten bir aileden geldiğini ve bir süre toptancılık yaptıklarını belirtti. Uzun yıllar birçok firma ile çalıştıktan sonra 2008 yılında distribütörlük işlerini bırakıp, “Kastamonu için ne yapabiliriz, değerlerimiz nelerdir?” sorularına yanıt aramaya başladıklarını ifade etti. Ünal, “Babaannemin 30 yıl önce yaptığı bir şey bulduk” diyerek süreci şöyle anlattı: “Yer altı ve yer üstü ürünlerin envanterini çıkardım. ‘Sarımsak reçeli yapalım’ dedik ama bunun öncesinde annemin yaptığı eğşi suyunu bulduk.”
ÜRÜNÜN ÜRETİM AŞAMALARI
Babaannesinin yaptığı eğşi suyunu incelediklerinde bozulmadığını gözlemlediklerini belirten Ünal, “Oda sıcaklığında bozulmuyor. Bozulma, bakteri üretimi var mı diye tahlile gönderdik. Bozulmamıştı ve bunu içmeye başladık. Üniversitedeki hocalarımızla bu ürünü üretmeye karar verdik.” diyor. Ünal, ürünlerine “okul gıdasıdır” sertifikasını aldıklarını belirterek eğşi suyunun yapılışı hakkında da bilgiler veriyor: “Hüryemez elması, Kastamonu’nun yerel bir değeridir. Farklı bir lezzet sunuyor.” Taze elmaların suyunu sıkıp, kazanlarda kaynatıp şişelere koyduklarını ve hiçbir katkı maddesi kullanmadıklarını vurguladı.
EĞŞİ SUYUNUN KÜLTÜREL DEĞERİ
Eğşi suyunun Kastamonu’nun bir değeri olduğunu vurgulayan Metin Ünal, “Eğşi, çocukluğumuzun kolası bir üründü. Birçok arkadaşımız severek içiyor. ‘Çocukluğumuzun kolası’ dediğimiz bu ürünü geliştirmeyip ne yapacağız. Çok güzel geri dönüşler alıyoruz.” ifadelerini kullandı. Ayrıca, “Aliye Ana” ismiyle internet üzerinden satış yaptıklarını, İstanbul ve İzmir’de satış noktalarının bulunduğunu, Tarım Kredi Kooperatifi ile iş birliği yaptıklarını ve yurt dışına açılma hedefleri olduğunu da ekledi.