DÜNYA ÇAPINDA ÇOCUK FENOMENLERİN KORUNMASI İÇİN ACİL ADIMLAR GEREKİYOR
Dünya genelinde hızla gelişen “influencer” ekonomisinin 2025 yılı itibarıyla beş yıl içinde 31 milyar dolardan 120 milyar doları geçeceği öngörülüyor. Uzmanlar, bu bağlamda çocukların korunması için acil önlemlerin alınması gerektiğine dikkat çekiyor. Avrupa Birliği’nin yeni düzenlemesi, sosyal medya platformlarının çocuk fenomenlere maddi ya da ayni teşvik sağlamasını yasaklamayı amaçlıyor. Bu adımın arkasındaki hedef, ailelerin yüksek gelir beklentisiyle çocuklarını sürekli içerik üretmeye zorlamalarının önüne geçmek.
ÇOCUK FENOMENLERİ GÜVENCE ALTINA ALINIYOR
Fransa, 2020 yılında çocuk fenomenlerini çocuk oyuncularla aynı haklara sahip hale getirerek çalışma saatlerini sınırladı. Ayrıca, çocuk fenomenlerin kazançlarının büyük kısmının reşit olana kadar “trust hesabında” tutulmasını zorunlu hale getirdi. ABD’de ise Illinois, California ve Utah eyaletleri, çocukların kazançlarının ebeveynler tarafından saklanmasını zorunlu kılan düzenlemeler getirdi. Minnesota eyaleti, 14 yaş altındaki çocukların ticari içerik üretmesini tamamen yasaklayan öncülerden biri oldu. Kanada’da ise çocuk fenomenlerini koruyacak özel bir yasa henüz mevcut değil.
YENİ DÜZENLEMELERİN KÜRESEL ETKİSİ OLACAK
Uzmanlar, Kanada ve diğer ülkeler için en mantıklı yöntemlerin, çocuk fenomenleri “çocuk oyuncu” statüsünde değerlendirerek mevcut yasaları bu tanıma uyarlamak olabileceğini ifade ediyor. Avrupa Birliği’nin yasa tasarısı şu anda geliştirilme sürecinde. Ancak uzmanlar, “Brüksel etkisi” sebebiyle bu düzenlemenin dünya genelinde standartlar oluşturabileceği görüşünde. Apple’ın Avrupa Birliği kararları sonrasında küresel düzeyde şarj girişini değiştirmesi gibi, sosyal medya platformlarının da çocuklara yönelik içerik kurallarını uluslararası alanda uyumlu hale getirebileceği öngörülüyor.
INFLUENCER KİMDİR?
Influencer kelimesi, etkileyen kişi anlamına geliyor. Sosyal medya platformlarını aktif bir şekilde kullanarak paylaşımlarıyla binlerce, hatta milyonlarca kişiyle etkileşimde bulunan bireylere “Influencer” adı veriliyor.