Tüketici Konfederasyonu (TÜKONFED) Başkanvekili İbrahim Güllü, yaptığı açıklamada sadakat kartlarının işletmelerin ve finans kurumlarının müşterilerini elinde tutmak, sürekli alışveriş yapmalarını teşvik etmek ve hizmetlerinden faydalanmalarını sağlamak amacıyla ücretsiz veya ücretli olarak tüketicilere sunulduğunu hatırlattı. Market, akaryakıt, tekstil ve ulaşım gibi çeşitli alanlarda kullanılabilen bu kartların, sağladığı ödül ve indirimlerle tüketici için oldukça cazip hale getirildiğini belirtti. Güllü, “Firmaların, tüketicilerin kazandığı para puanlarını yıl sonunda sıfırlaması ya da geçerliliğini sonlandırıcı uygulamaları bilmeyen tüketicileri mağdur etmektedir. Tüketicilerin, zarar görmemek adına kartlarındaki para puanlarını kontrol edip, devretmeyecek puanlarını yılın son günü beklemeden ihtiyaçları doğrultusunda kullanmaları gerekmektedir.” dedi.
FİRMALARIN BİLGİLENDİRME YÜKÜMLÜLÜĞÜ
Güllü, bazı firmaların yıl bitmeden para puanlarının kullanımına yönelik müşterilerini uyarmasına rağmen, birçok firmanın bu konuda tüketicilere bilgi vermediğini vurgulayarak, şunları ekledi: “Bazı şirketler, tüketicileri hem mağdur etmemek hem de alışveriş yapmaya teşvik etmek için kısa mesaj ya da e-posta ile bilgilendirme yapıyor. Para puanlar, miller veya alışveriş imkanı sunan puanların silineceğine ilişkin yapılan ihbarlar geçerli değildir. Borçlar kanununa göre alacakla ilgili haklar 10 yıl boyunca geçerliliğini korur. Eğer daha önce bir bildirim yoksa, yani tüketicinin kampanya esnasında ya da kartı kullanırken ‘şu tarihe kadar kullanmazsanız haklarınız silinecektir’ şeklinde bir açıklama yapılmamışsa, bu karar tek taraflı alınmakta ve tüketici için hukuki olarak geçerliliğini yitirmektedir. Önceden yapılmış bir bildirim ya da kampanyanın başlangıcında belirli bir tarihin ifade edilmemiş olması durumunda puanların tek taraflı silinmesi hukuka aykırıdır.”
BİLGİLANDIRMA HAKKI
Güllü, tüketicilerin kampanyaya katılırken ve kart alırken bilgilendirildiğinde, para puanlarının silineceğini iyice kavrayarak bu kartları almış olsalar da, markaların makul bir süre öncesinde tüketicilere puanlarının ne zaman silineceğini açık ve anlaşılır şekilde bildirmesi gerektiğini belirtti. Güllü, “Eğer makul bir süre içinde, açık ve net bir bilgilendirme yapılmadıysa bu para puanlar silinemez. Tüketicinin en temel haklarından biri de bilgilendirme hakkıdır.” dedi.
PAYLAŞILAN HAKLAR
Güllü, sadakat kartlarında biriken para puanlarının yıl sonu gelmeden kullanılmasını tavsiye ederek açıklamalarını şöyle sonlandırdı: “Tıpkı kredi kartında olduğu gibi, sadakat kartlarında da biriken puanların unutulmaması ve kullanılmasını öneriyoruz. Bankalar ve şirketler tarafından sağlanan kartlarda biriken puanlar, tüketicinin kazanmış olduğu haktır. Bu puanların silinmesi hukuka aykırıdır. Tüketiciler, 10 yıl boyunca hak ettikleri puanları kullanabilirler. Tüketiciler, bilgilendirme yapılmadan silinen para puanlarının geri ödenmesi için 2025 yılı içinde 149 bin liraya kadar olan tutarlar için tüketici hakem heyetlerine ücretsiz başvuru yapabilirler.”