
Yeni eğitim müfredatı olan “Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli” adlı taslak, 26 Nisan’da kamuoyuna sunulduktan sonra tartışmalara neden oldu. Taslak, 10 Mayıs’a kadar askıda kaldı ve 67 bin 284 görüş ve öneri iletilerek Bakanlığa sunuldu. Ancak birçok sendika ve sivil toplum örgütü, görüşlerinin dikkate alınmadığını belirtti. Müfredat, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı ve Eğitim Bakanı’nın onayının ardından “https://mufredat.meb.gov.tr” üzerinden erişime açıldı. Yeni müfredat, okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve lise kademelerinde kademeli olarak uygulanacak.
Eğitimciler, yeni müfredatın toplumu geriye götüreceğini belirterek eleştirilerini dile getirirken, Çağdaş Yaşamı Destekleme Derneği (ÇYDD) ise yargıya başvurdu. Eğitim Sen Amed 2 Nolu Şube Eşbaşkanı Duygu Özbay, yeni müfredatın tehlikelerine dikkat çekerek, prosedürlerin işletilmediğini ve farklı kesimlerin görüşlerinin dikkate alınmadığını ifade etti.
Özbay, müfredatın muhafazakar ve neoliberal bir anlayışla oluşturulduğunu belirterek, ekolojik ve insan hakları gibi konuların yeterince ele alınmadığını söyledi. Ayrıca kız çocuklarının eğitim hakkının göz ardı edildiğini ve toplumsal cinsiyet eşitsizliğini derinleştirebileceğini vurguladı.
Müfredatta yer alan derslerin içeriğini eleştiren Özbay, özellikle İnsan Hakları ve Demokrasi dersindeki “Aile Bütünlüğü” konusunu yersiz bulduğunu ve kadın düşünürlerin unutulduğunu belirtti. Felsefe dersinde kadın düşünürlerin yer almadığını ve toplumsal cinsiyet eşitliğinin göz ardı edildiğini ifade etti.
Özbay, eğitim sisteminin şiddeti ve toplumdaki sorunları artırdığını belirterek, eğitimin sermaye ve ideolojik kodlardan arındırılması gerektiğini vurguladı. ÇEDES ve MESEM gibi projelerin dinselleştirme ve piyasallaştırma amacı taşıdığını belirterek, eğitimin toplumun ihtiyaçlarına odaklanması gerektiğini ifade etti.